Vi tror att bästa sättet att kommunicera vetenskap är att använda vetenskap även kring vår egen visuella förpackning.
Vårt namn är en kombination av delar från våra efternamn -Draper från Pedersen Draper och hierta från Alfvenhierta. Det ger Draperhierta, vars namn också återfinns i vår logotyp, där d från Draper ingår i det viseulla hjärta från hierta som bildar vår symbol.

Vår logotyp har också en tydlig koppling till våra efternamn där efternamnens initialer återfinns och bildar vår symbol genom hur p, d och a ingår i hjärtat.

På samma sätt är vårt färgtema med rosa, turkos och vinrött också ett medvetet val för att med vetenskaplig metod förmedla de kunskaper vi vill sprida.
Att inkludera grundarnas namn i organisationens namn och deras initialer i logotypen signalerar personligt engagemang, autenticitet och ansvarstagande. Forskning visar att kopplingar till verkliga personer ökar upplevd trovärdighet och förtroende, samtidigt som det stärker organisationens identitet och värderingar (Beverland, 2005; Fombrun & Van Riel, 2004). Genom detta visuella och språkliga grepp blir Draperhiertas kommunikation tydligare och mer trovärdig, vilket främjar spridningen av evidensbaserad kunskap. Namnet och initialerna fungerar som symboler för grundarnas vision, historia och etiska principer, vilket skapar en tydlig koppling mellan de människor som står bakom organisationen och de positiva initiativ och handlingar som organisationen vill främja, samtidigt som det signalerar kvalitet, engagemang och expertis (Aaker, 1996; Keller, 2013).
Logotypens och webbplatsens färger förstärker denna kommunikation ytterligare. Rosa lyfter fram värden som omtanke, empati och mänsklig närhet, vilket visar att vetenskapen inte bara är fakta utan också strävar efter mänsklig välfärd (Elliot & Maier, 2014). Turkos signalerar kreativitet, klarhet och öppenhet, vilket speglar vetenskapens roll som en utforskande och innovativ kraft som förmedlar kunskap (Kaya & Epps, 2004). Vinrött tillför en känsla av mognad, djup och seriositet, vilket speglar den akademiska traditionen och den vetenskapliga metodens tyngd och trovärdighet (Labrecque & Milne, 2012). Tillsammans kommunicerar namn, initialer och färger en helhet där Draperhierta framstår som trovärdig, mänskligt relevant och kreativt nyskapande – kärnan i organisationens identitet och värdegrund.
Referenser
- Aaker, D. A. (1996). Building strong brands. Free Press.
- Beverland, M. B. (2005). Crafting brand authenticity: The case of luxury wines. Journal of Management Studies, 42(5), 1003–1029. https://doi.org/10.1111/j.1467-6486.2005.00535.x
- Elliot, A. J., & Maier, M. A. (2014). Color psychology: Effects of perceiving color on psychological functioning in humans. Annual Review of Psychology, 65(1), 95–120. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115035
- Fombrun, C., & Van Riel, C. (2004). Fame & fortune: How successful companies build winning reputations. Pearson Education.
- Kaya, N., & Epps, H. H. (2004). Relationship between color and emotion: A study of college students. College Student Journal, 38(3), 396–405.
- Keller, K. L. (2013). Strategic brand management: Building, measuring, and managing brand equity (4th ed.). Pearson.
- Labrecque, L. I., & Milne, G. R. (2012). Exciting red and competent blue: The importance of color in marketing. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(5), 711–727. https://doi.org/10.1007/s11747-010-0245-y